Ablaktörlő
lapát

Michelin ablaktörlő lapát

– Természetes gumiból készült, kiváló minőségű
– Hosszú élettartamú
– Lapos spoileres kivitel az alacsony zajszint és jobb felfekvés érdekében
– Régebbi jármű típusokra is illeszkedő 6 féle adapterrel csomagolva
– Az autók 95%-ra felszerelhető
– A csomagolásban 1db ablaktörlő és 6db adapter található

Ablaktörlő lapát

1903-ban szabadalmaztatták az USA-ban a lapátok ősét, amióta azért sokat fejlődött ez az alkatrész is, még ha alakja jóformán semmit sem. A hagyományos lapátok esetében egy fém csuklókra felszerelt gumi él dolgozik a szélvédőn. A gumi él, maga a törlést végző elem sokat fejlődött a gumiiparral és mára már az etilén-propilén kopolimer (EPM) vagy etilén-propilén-dién terpolimer (EPDM).A hagyományos első ablaktörlő lapátok után megjelentek a Flat vagy Aerotwin ablaktörlő lapátok, először a Mercedes S osztályon 1998-ban. A csuklópontok helyett, egy fém rugó feszíti folyamatosan és egységesen a szélvédőre a gumiélt. Ráadásul a gumit tartó él egyben egy kis szpoilerként is funkcionálhat, jobban a szélvédőre szorítva a lapátot menetközben. A másik fontos eredménye ennek a lapátnak, hogy részben kiszorította a piacról a téli ablaktörlő lapátokat, hiszen nincs csukló pont -> nincs mi elfagyjon!

Miért kopik el az ablaktörlő lapátunk ilyen gyorsan?

– Homok. Nehéz nem észrevenni a szélvédőn a reggeli pára mellett az ablakra kerülő porszemeket. Ha nem takarítjuk le bő vízzel az első ablaktörlő beindításunkkor, akkor a finom, de erős gumi élünk megsérülhet. A későbbiekben ezt észrevesszük kis apró csíkok formájában, ami törlés után keletkezik.
– Jég és hideg. Ha télen autóba ülünk és havas vagy jeges a szélvédőnk, akkor takarítsuk meg, megéri az a pár perc törődés! Ja és ki is látunk. A jég a homokhoz hasonlatosan igen kemény anyag hosszú távon legyőzi a gumilapátunkat.
– UV sugárzás. Nincs mit tenni a gumit kikezdi az UV. Szépen felkeményedik és elkezd csíkokban törölni, mint a homok esetében. Másik gyakori hiba, amit el szoktunk követni, hogy ha hetekig nem használjuk a lapátok azok meg sem mozdultak jó ideje, egyszerűen beindítjuk. Ne tegyük, mivel a meleg hatására felragad a szélvédőre a gumi él, és az szinte ott marad a szélvédőn.
– Szárazon törlés. Nincs mit mondjak. A súrlódási együttható olyan nagy lehet szárazon törlés közben, hogy egyszerűen leszakad a gumi profilunk.
– Útról felcsapódó szennyeződések. Nem tudjuk kikerülni. Ahogy egy kavics felverődik, a szélvédőnkre ugyanúgy felcsapódik, ami az úton van: homok, aszfalt darabok, benzin, korom, gázolaj egyéb vegyi anyagok.

Mikor cseréljük az ablaktörlő lapátokat?

Egy tanulmányból, arra a következtetésre juthatunk, hogy 9-12 hónap egy lapát élettartama. Ez természetesen nem szentírás, mert bármikor adhatunk egy maflást a lapátoknak, pl.: véletlenül gyors kormány mozdulat során 40 fokban több napos eső hiány után belekapunk a kormánykapcsolóba és beindítjuk az ablaktörlőt – ráadásul le sem tudjuk állítani a ciklust.

Összeszedtük, hogy milyen tüneteket produkálnak az ablaktörlő lapátok, amikor már nem megfelelő állapotban vannak:

– Csíkozódás. Csíkokat találunk használat közben, aminek oka lehet elöregedett gumi, valamilyen szennyeződés hatására beszakadozott gumi él.
– Hangok, vibráció. A nem megfelelő törlési geometria, ill. a nem pontosan illeszkedő adapterek, ill. a felkeményedett gumi okozhat ilyen tüneteket.
– Nem töröl a végeken. Leszakadt a gumi a lapátról mind a belső mind a külső felén.

A biztonságunk érdekében azt javasoljuk, hogy kellő időben cseréljük le az ablaktörlő lapátokat, még ha nem is a legjobb márkára. Egy kis oda figyeléssel és tisztítással sokat hozhatunk a lapátjaink élettartamán, kitolva azzal hasznos működésük idejét.

Fontos!

Különösen figyeljünk oda, ha ablaktörlő lapát gumija kezd leválni, mert a gumis rész eltűnésével olyan anyagok érintkezhetnek a szélvédővel, amely azt összekarcolhatják és tönkretehetik. Cserélj időben lapátot! Olcsóbb, mint a szélvédő csere!

Hogyan válasszuk ki a megfelelő ablaktörlő lapátot?

A 2 mód közül az egyik, hogy kikeressük a katalógusunkban. Ezután leellenőrizhetjük rendelés előtt az autónkon található csatlakozó formáját és a lapát méretét. Gyakran előfordul, hogy egy-egy évjáratban is eltérhet a csatlakozó formája különösen igaz ez a 2000-től 2008-ig gyártott autókra.

 

Ózon klíma banner
TPMS banner

Várható időjárás

Tolna
12°
köd
páratartalom: 100%
szél: 2m/s ÉNy
Max 12 • Min 12
19°
H
19°
K
17°
Sz
17°
Cs

Friss hírek!